09
آذر

انواع پرده در دکوراسیون داخلی و نقش آن

یکی از زیبا ترین و تاثیرگذار ترین عناصری که می توانید برای تغییر دکوراسیون داخلی از آن ها استفاده کنید پرده ها هستند. پرده نقش مهمی در متفاوت کردن فضای داخلی خانه دارد به گونه ای که با استفاده از انواع پرده پنجره می توان تا حد بسیار زیادی نقص های یک دکوراسیون را برطرف کرد. امروزه انواع مختلفی از پرده با توجه به  اینکه شما قصد خرید پرده، برای کدام قسمت از منزل را دارید، وجود دارد؛ اما در به کار بردن پرده در دکوراسیون باید نکات مهمی را مد نظر قرار داد و با انواع آن آشنایی کامل داشت. در نتیجه در انتخاب پرده مناسب در دکوراسیون باید توجه لازم را به خرج دهید تا خانه ای متفاوت از بافت و رنگ داشته باشید. برای داشتن انتخابی راحت و هوشمندانه در این مقاله همراه ما باشید.

نقش پرده در دکوراسیون داخلی

نقش پرده در دکوراسیون داخلی منزل را نمی توان نادیده گرفت؛ پرده لباس پنجره است. استفاده از پرده برای رسیدن به سبک و سیاقی که به آن علاقه مند هستیم بسیار به ما کمک می کند. افزون بر زیبایی که پرده برای فضا ایجاد می کند، نقش مهمی برای تنظیم نور مورد نیاز روزانه دارد.

در گذشته به دلیل نبود شیشه و یا گران بودن قیمت آن بسیاری از خانه ها پنجره هایی بدون شیشه داشتند و برای جلوگیری از نفوذ برودت در فصول سرد از پرده استفاده می کردند. با پیشرفت علم و فناوری و روی کار آمدن پنجره ها پرده ها هم نقش تزیینی پیدا کردند. با گذشت زمان پرده ها کارایی جدیدی پیدا کردند و جایگاه خود را در دکوراسیون داخلی پیدا کردند.

علاوه بر مبحث زیبایی شناسی پرده در فضای داخلی، می بایست به کارکرد و عملکرد این المان مهم طراحی داخلی نیز اشاره کرد که پرده می تواند نقش حریم خصوصی را در فضای خانه ایجاد کند و مانند دیوار و پارتیشنی متحرک فضای داخل و خارج را به هم ارتباط دهد.

نقش پرده در دکورسیون

انواع پرده در دکوراسیون داخلی

نکته مهم در انتخاب پرده در طراحی دکوراسیون داخلی این است که جنس پارچه، نوع و مدل پرده و نیز سایز و اندازه آن باید متناسب با نوع فضا و اتاقی که در آن نصب می شود باشد و همچنین پرده باید با نوع سبک دکوراسیون داخلی آن فضا کاملا هماهنگ باشد. طبیعتا هر کدام از پرده ها با توجه به خصوصیاتی که دارند، برای استفاده در فضاهای خاصی مناسب می باشند.

انتخاب انواع پرده

از انواع پرده در دکوراسیون که امروزه بسیار رایج می باشند می توان موارد زیر را نام برد:

·        پرده اتریشی

پرده اتریشی یکی از جذاب ترین انواع پرده ها در دکوراسیون داخلی می باشد. این پرده برای پنجره هایی که ابعاد کوچک تری دارند بسیار مناسب می باشد. این نوع پرده با اینکه ماهیتی اروپایی دارد، اما به سبک دکوراسیون ایرانی ها به شکلی زیبا جفت و جور می شود. پرده های اتریشی در طرح ها و جنس های مختلفی قابل تهیه هستند، معروف ترین پارچه ها در این مدل پرده، پارچه های ابریشم هستند که به دلیل لطافتشان بسیار مناسب این نوع پرده هستند.

·        پرده رومی یا رومن

پرده رومن، به سادگی و ظرافت معروف می باشد. این پرده ها مناسب پنجره های ساده و معمولی می باشند. پرده های رومن درحالت جمع دارای ردیف های تا شده مرتب و افقی بر روی پارچه خواهند بود و در هنگام باز بودن نیز پارچه ای صاف است که به خوبی قالب پنجره را خواهد پوشاند. اگر تمایل دارید که که از یک نوع مبل در دکوراسیون خود استفاده کنید، پیشنهاد می شود از این پرده در دکوراسیون خود بهره ببرید.

انتخاب پرده در دکوراسیون

·        پرده شید رول

پرده های شید رول مناسب پنجره هایی هستند که داخل بازشو بوده و در کنار پرده های تزیینی دیگر استفاده خواهد شد. این پرده های به گونه هستند که در حالت جمع کاملا در استوانه های جمع می شوند. این ویژگی مثبت پرده های شید رول سبب می شود از نور طبیعی به راحتی در فضا بهره ببریم.

پرده شید رول

·        پرده کرکره ای

پرده های کرکره ای از پرکاربرد ترین نوع پرده در آشپزخانه می باشد. این پرده ها معمولا از آلومینیوم و چوب ساخته می شوند که به راحتی در شب و روز قابل تنظیم می باشند. استفاده از این نوع پرده بیشتر در محیط های اداری مرسوم می باشد. اما استفاده از این نوع پرده ها در هر سبکی از کوراسیون مناسب می باشد و این نوع پرده ها دارای دوامی بالا و متریالی مقاوم می باشند.

پرده کرکره ای

·        پرده والان دار

پرده های والان دار، پرده هایی هستند که چندان از ورود نور جلوگیری نمی کنند و سبب روشن ماندن فضای داخلی می شوند که زیبایی خاصی را به محیط می بخشند. در واقع والان پارچه ای کوتاه است که روی پرده اصلی قرار مییرد و بیشر جنبه تزئینی دارد.

پرده والان دار

·        پرده زبرا

امروزه پرده های زبرا از رایج ترین نوع پرده های مورد استفاده در دکوراسیون می باشند که علاوه بر زیبایی چشمگیر آن ها، نور ورودی را به راحتی تنظیم کنید. این پرده ها از نوع پرده های بالارونده می باشند و از دو لایه موازی ساخته شده است  که ترکیبی از تور و پارچه است. میزان دید و نور را با استفاده از این پرده ها می توانید تنظیم کنید ویا به صورت کلی پرده را در قسمت بالا جمع کنید.

پرده زبرا

کلام آخر

به کار بردن پرده در دکوراسیون داخلی علاوه بر جلوگیری از نور سبب زیبایی فضای داخلی مورد نظر شما می شود. و آرامش به خصوصی را به فاضی خانه و محل کار شما می بخشد. پس بهتر در انتخاب پرده در دکوراسیون داخلی خانه و محل کار خود دقت و توجه کافی را به خرج دهید تا بتوانید تنوع و تفاوت را مهمان خانه خود کنید. لازمه این کار آشنایی با انواع پرده در جنس ها و طرح های مختلف می باشد که باید درست ترین انتخاب را در آن ها داشته باشید. برای این کار می توانید از شارین آرک راهنمایی بگیرید. جهت مشاوره با کارشناسان و متخصصان شارین، می توانید با شماره ۹۱۰۰۷۰۰۵_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

شارین در طراحی های مختلف داخلی مانند طراحی کابینت آشپزخانه و کمد دیواری ، طراحی کناف سقف و دیوار و طراحی سقف کاذب می تواند همراه شما باشد.