29
آذر

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی یکی از مهم ترین المان‌های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی است. منظور از نورپردازی داخلی، طراحی و چیدمان درست منابع نوری به منظور خلق فضای دکوراتیو داخلی دلخواه است. داشتن ایده های جدید برای نورپردازی دکوراسیون داخلی می تواند محیط مورد نظر شما را متفاوت تر و پرانرژی تر نماید. نحوه‌ی نور پردازی می‌تواند به شدت بر احساس و تجربه‌ی فردی که در آن فضا قرار دارد. تأثیر بگذارد. انواع مدل های نورپردازی در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی وجود دارد که با توجه به نتیجه ‌ای که به دنبال آن هستیم. استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه نورپردازی در دکوراسیون داخلی و انواع آن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

نورپردازی مصنوعی داخلی

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

از آن جایی که نور و نورپردازی یکی از المان های تاثیرگذار بر فضا و دکوراسیون داخلی است آشنایی با انواع نورپردازی داخلی ، واجب و کاربردی به نظر می آید. نورپردازی در همه ی بخش های خانه زیبایی خانه را افرایش می دهد اما باید  مناسب و اندازه باشد نباید بیش از حد از نور پردازی استفاده کنید که باعث شلوغ شدن دکوراسیون داخلی خانه ی شما شود.

انواع و اقسام نورپردازی وجود دارد که هر یک از سبک خاصی تبعیت می کند. در ادامه به مدل ها و انواع مختلف نورپردازی داخلی در دکواسیون پرداخته شده است، پس با ما همراه باشید.

نور را می توان براساس منبع تولیدکننده اش به سه دسته عمده زیر تقسیم کرد؛

۱٫ نورپردازی طبیعی

یکی از بهترین خصوصیاتی که یک خانه می‌تواند داشته باشد استفاده از نور طبیعی است. وجود پنجره های بزرگ و نورگیر های متنع در دیوار و سقف خانه های می تواند شما را در هنگام روز از حداکثر استفاده از نور خورشید بهره مند سازد. همچنین استفاده از نورپردازی طبیعی تا حد زیادی در ایجاد انگیزه و درمان افسردگی افراد نیز موثر است. اما در در استفاده از نور طبیعی در فضای مورد نظر خود شب و تارکی آن را فراموش نکنید و با اجرای زیبا ترین مدل های نورپردازی مصنوعی ، دکوراسیونی زیبا در خانه خود بسیازید.

نورپردازی طبیعی دکوراسیون داخلی

نورپردازی طبیعی در طراحی داخلی

۲٫ نور پردازی مصنوعی

استفاده از نور خورشید به عنوان یک منبع دائمی برای نورپردازی امکان پذیر نیست به همین دلیل استفاده از انواع چراغ های داخلی به عنوان نور مصنوعی در نورپردازی داخلی ، از اهمیت بالایی برخوردار است. نورپردازی مصنوعی خود شامل مدل های مختلفی می باشد که به شرح زیر هستند.

·        نورپردازی عمومی یا فراگیر

نورپردازی عمومی همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می‌کند. در واقع این نوع نورپردازی درخشش و جلوه ی کلی فضا را بهبود می بخشد. برای پخش یکنواخت نور در محیط و پرداختن به فعالیت های مختلف با ایمنی کافی، از این نوع نورها در نورپردازی داخلی استفاده می شود. تابش ملایم مورد نیاز این نوع نورپردازی با استفاده از هالوژن توکار سقفی، لامپ توکار، دیوارکوب و یا لوستر و آویز سقفی برای سقف های بلند قابل تامین است.

نور پردازی عمومی در دکوراسیون

·        نورپردازی تاکیدی یا نقطه ای

نور نقطه ای نور های بسیار متمرکزی هستند که هدف شان هدایت دید به سمت نقاط کانونی است. مدل نورپردازی تاکیدی در دکوراسیون به گونه ای است که  فضایی فریبنده ایجاد می کند و احساس تاثیرگذاری و اهمیت تصاویری که به نمایش گذاشته شده اند را تداعی می کند.

از نور تاکیدی می توانید برای کارهای هنری، نمایش قفسه کتاب، تکه ای از مبلمان، کلکسیون ها و بخش هایی از معماری خانه تان استفاده کنید. چراغ های دیوارکوب برای طراحی نور تاکیدی بسیار مناسب هستند و با سایزهای مختلفی که دارند به شما در برجسته کردن تکه های کوچک یا بزرگ آثار هنری کمک می کنند.

نورپردازی تاکیدی

·        نورپردازی دکوراتیو یا تزیینی

نورپردازی دکوراتیو جنبه هنری دارد. به معنای استفاده از نور برای خلق یک اثر هنری است. نورپردازی دکوراتیو علاوه بر اینکه جذابیت و حس علاقه‌مندی را به فضا می‌افزاید به عنوان یک اثر هنری توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.  نورهای مخفی در حاشیه سقف یا منابع نوری که خود یک اثر هنری هستند یا نورهایی مثل شمع از انواع این نور محسوب می شوند.

نورپردازی دکوراتیو

·        نورپردازی وظیفه ای

در مناطق خاصی که فکر می کنید مهم است و در آنجا تمرکز می کنید از نورپردازی وظیفه ای استفاده کنید. این نور کوچک‌تر و متمرکزتر از نور عمومی است.

نور وظیفه ای به تحریک طبیعی مغز شما کمک کرده و این تضاد نور شما را هوشیارتر و متمرکزتر می کندو زمانی که کاری را انجام می‌دهید که نیاز به نور بیشتری دارد، مثل مطالعه کردن، آشپزی کردن، نوشتن، دوختن و بسیاری چیزهای دیگر به بینایی شما کمک می‌کند.

نورپردازی وظیفه ای در طراحی

۳٫ نورپردازی هوشمند

از موارد مهم در اصول نورپردازی داخلی ساختمان رعایت مصرف برق و کنترل و صرفه جویی در آن است و یکی از راه های مناسب برای رسیدن به این هدف استفاده از سیستم های هوشمند در نورپردازی است.

سیستم روشنایی هوشمند این امکان را برای ساکنین فراهم می کند تا با استفاده از نرم افزار نصب شده بر روی گوشی موبایل یا لپ تاپ بتوانند روشنایی ساختمان را کنترل کنند. نورپردازی هوشمند با تکیه بر آخرین تکنولوژی روز دنیا اجرا می شود و تلفیقی از هنر و فناوری است. از این رو ساختمانی که به این نوع سیستم نورپردازی مجهز شده جز مدرن ترین ساختمان ها محسوب می شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نحوه نورپردازی دکوراسیون داخلی و اهمیت آن پرداختیم. هم چنین سعی کردیم با بیان نکاتی اهمیت این موضوع را به طور کامل برای شما شرح دهیم. علاوه بر این برای هر قسمت از خانه شما،  نحوه نورپردازی را به شکلی که به زیباتر شدن دکوراسیون داخلی کمک کند توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

نمونه کارهای اجرا شده و مدل های متنوع بسیاری برای الهام گرفتن در نورپردازی دکوراسیون داخلی وجود دارد و تقریبا هر آن‌چه که شما بخواهید قابل اجراست. کافی است به خلاقیت و رویاهای خود اجازه اوج گرفتن داده و فضایی را که تجسم می‌کنید با متخصصین نور پردازی شارین درمیان گذاشته و سپس از نتیجۀ نهایی کار لذت ببرید. برای ارائه انواع خدمات طراحی داخلی دکوراسیون از جمله طراحی کناف ، طراحی کابینت آشپزخانه و کمد دیواری می توانید با متخصصان از طریق شماره ۹۱۰۰۷۰۰۵_۰۲۱ در ارتباط باشید.